Gastrisk bypass information



denna helgen har varit toppen..
jag har tagit det lugnt och umgåtts med vänner..
var igår på fest hos Linnea H och det var mycket roligt träffade vänner och gammla vänner och det e alltid roligt att få höra posetiva kommentarer om hur jag ser ut nu eller vad man ska kalla det..

det e roligt att höra posetiva saker och man blir bara så himmla glad..


lite fakta om operation och lite annat.. 

Historik och bakgrund

Övervikt och fetma är idag ett stort samhällsproblem med många följdsjukdomar, däribland hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck och diabetes. Övervikt definieras genom att räkna ut kroppsmasseindex, BMI. Gastrisk bypass är en relativt ny behandlingsmetod. Tidigare använde man sig mer av vertikalt bandad gastroplastik, där man opererade in ett elastiskt band runt magsäcken men nu är gastrisk bypass vanligare som metod. Andra metoder är sleeve gastrectomy som används vid lätt fetma och duodenal switch som används på patienter med BMI över 50. Vid gastrisk bypass kopplas magsäcken bort, så maten inte passerar den. Istället kopplas tunntarmen direkt till en liten ficka strax efter matstrupen och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen.

Gastrisk bypass anses vara den mest effektiva, och över tid den mest hållbara, metoden för viktreduktion. Fördelarna för patienten är ett bättre och hälsosammare liv samt att samhällskostnaderna minskar då dyrbar vård för fetmarelaterade sjukdomar elimineras i stor utsträckning.

Kriterier

Ett riktvärde för en gastrisk bypass-operation är att man ska ha ett BMI på 40 eller högre men vid överviktsrelaterade sjukdomar kan man rekommendera operationen redan vid ett BMI på 35. Patienten ska ha försökt att gå ner i vikt genom konventionella metoder tidigare men misslyckats.


Förberedelse

Patienten förbereds i god tid innan operationen genom att få besöka en dietist där denne får lära sig hur man ska äta efter operationen. Om patienten ska opereras med titthålsteknik måste denne endast dricka näringsdryck veckorna innan operationen. Detta för att fettet på levern ska minska så operationen går lättare. Vid öppet snitt finns oftast inte de restriktionerna.

Genomförande

Själva operationen kan genomföras antingen som vanlig öppen kirurgi där man öppnar buken mellan bröstbenet och naveln eller genom titthålskirurgi. En liten ficka i övre delen av magsäcken sys av till en storlek av cirka 1-1½ deciliter. Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1½ meter ned efter tunntarmen. Operationen tar 1-3 timmar att genomföra.

Efter operationen

Det första dygnet efter operationen får patienten endast små mängder dryck som ska sippas eller drickas med sked. Successivt ges lite tjockare drycker som nyponsoppa och välling. Efter 2-3 dagar kan patienten åka hem då denne kan klara av att äta och tillgodogöra sig minst 1½ liter vätska per dygn. Kostråden skiljer sig mycket beroende på vilket sjukhus som opererar. En sjukskrivningsperidod på två till sex veckor är normal. Den första tiden kommer patienten att vara stel och öm i operationsärren.


Bieffekter och komplikationer

Komplikationer

Ibland kan läckage uppstå från magsäck och ut i bukhålan varpå ett nytt ingrepp krävs. Som vanligt i samband med operationer så finns alltid en infektionsrisk.

Dödligheten efter operation ligger på 0,17 % räknat på en trettiodagarsperiod efter ingreppet.

Bieffekter

De vanligaste bieffekterna uppstår då patienten ätit för fort eller tuggat maten dåligt. Då kan illamående och kräkningar uppstå. Även så kallad dumpning kan drabba patienten. Det är ofarligt men obehagligt och uppstår då maten kommit ner för fort i tunntarmen. Dumpning yttrar sig genom yrsel, kallsvettningar och ökad hjärtfrekvens. Diarréer kan uppstå då för fet mat har ätits. Efter en tids viktnedgång kan hudveck av överskottshud uppstå. Denna överskottshud kan avlägsnas kirurgiskt vilket normalt dikuteras med läkare efter cirka två år.

Andra bieffekter är mindre känning av leder, diabetes, social fobi, depression etc

Livet efter operationen

Efter operationen går det endast att äta 1½-2 deciliter mat per portion; vikten rasar därför fort. Det är inte onormalt att patienten minskar 15 kilo under första månaden. Det är viktigt att äta rätt och på jämna tider under dagen. Mellan de vanliga måltiderna ska mellanmål intas. Det är också viktigt att maten tuggas väl. Eftersom näringsupptaget till viss del minskas så måste den opererade också äta oftare än en ickeopererad, åtminstone till att börja med. Patienten behöver oftast ta kosttillskott, detta i samarbete med den lokala vårdcentralen.

I snitt tappar opererade personer 61,2 % av sin övervikt. (Mindre än 5 % som inte opererats utan har fått den konventionella behandlingen som finns vid vårdcentralerna, får en betydande viktminskning och bibehåller den långsiktigt.)


källa: Wikipedia


när jag letade efter fakta inför operationen så kollade jag på nätet och hittade denna informationen men jag hittade även en blogg som inspereade mig en hel del.
och här e den adressen

http://jofimiel.webs.com/


många undrar hur det e med maten vad jag kan äta och inte äta.

jag har lärt mig en hel del och jag vet att jag inte kan äta lax nu i början det får komma mycket senare..

frukt har jag inte vågat mig på ännu jag e rädd för att jag ska må illa eller att få ont som jag fick av laxen.
så just nu äter jag yogurt och lite annat flytande det e bara för att jag vill verkligen vara försiktig med allt..
vill inte att allt ska bli fel efter denna operationen.

Som det står i informationen ovan så går man ner ca 15 kg den första månaden och det kan man säga att jag har gjort men jag har gått ner lite mer än så jag har gått ner 16-17 kg på en månad och på 2 månader som det har gått så har man gått ner ca 30 kg och jag e så himmla glad för detta.

jag är mycket gladare nu än vad jag var innan jag gick ner mina 30 kg och jag e ju inte klar på länga vägar ska ner mycket mer i vikt och jag siktar på 50-60 kg till och jag har 2 år på mig att går ner dom kg och det är om 2 år som det andra stora ingreppet sker och det ska bli super roligt att få det gjort sedan man kommer verkligen att se helt annorlunda ut än vad man gör nu..

jag har verkligen något att se fram imot och jag har så mycket som jag vill börja att göra..

igår satt jag och pratade med några vänner och sa det att vatten gympa, danskurs som bugg, thaiboxning och zomba ska börjas tränas och det e verkligen något som jag vill göra.. jag vill verkligen bli mer aktiv än vad jag har varit innan i mitt liv.
Jag vill ju göra stora förändringar med mitt liv och detta e något som jag vill göra.

det e bra träning för en och det skulle bara bli super roligt.


ska kolla runt vad det kostar med allt och sedan ska jag kolla runt var allt finns var man kan träna det.. vattengympan e ju såklart på klittebadet och där kan man kolla priser via deras hemsida så det ska jag göra så fort jag kan  typ efter detta inlägg..


om ni har fråger om hur jag har upplevt operationen och efter nu så e det bara att fråga..


kram på er alla underbara läsare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0